Jumaat, 22 Mei 2009

Ayam masak ungkep?

Salam....

Semalam ptg aku tel member aku yg jual ayam kat pt samsu..nak oder seekor nak wat lauk esok..(arini ler..) tup..tup..dia ckp ayam daging dah abis...ayam pencen ada ler..(bila masa pulak ayam tu kerja kerajaan boleh dpt pencen?)malas pulak aku nak tunggu ayam tu masak...lama tuuu...tp dpd xde hentam jer arr..aku nie bukan pandai sangat masak ayam pencen ni..aku pun oder ler sekor ayam pencen dpd ros...ros ckp masak ungkep ler sedap...masak ungkep tu apa? aku tanya pada ros almaklumlah aku nie jawa celup melayu...dia pun story ler gupe ungkep tu camne...balik dpd tmpt ros aku pun rebus ler ayam tu guna pressure cooker..bila dah dkt 25minit aku pun tutup api...aku rasa ayam tu cam keras lg...so aku pun masak semula pastu layan internet..layan punya layan... alamak...ayam aku x tengok..dee...skali dah hangus sikit...anak aku yg tua ckp..ummi..dah boleh makan ker? aku ckp dah boleh dah knp? rupenyer dia nak so aku bg jer kat dia...seketul...sedap jer aku nengok dia makan...

Macammane aku nak buat ungkep ni..ketumbar dah rendam...pg td aku jumpa ros kat sek aku ckp psl ayam yg aku rebus tu...dia ckp pasal ko tak rebus jer dgn rempahnyer..laaa...mana ler aku tau...so balik rumah aku blend rempah,bawang merah,bwg putih,kunyit skit dgn halia terus tumis...bau cam rendang jer...pastu masukkan ayam...bubuh perasa ,garam,gula skit..pastu masuk santan...ungkep ada letak santan ker??? hentam jer lah labuu..janji sedap...lastly aku masukkan daun bebuas...yg nie saje jer aku pepandai tambah..makoiiii....sedap gak cuma ada rase pahit skit...maybe daun tu kot...aku bawak skit gi tmpt keja..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan